Menu

Zoek


SmartSection is developed by The SmartFactory (http://www.smartfactory.ca), a division of INBOX Solutions (http://inboxinternational.com)
Categorie
  Jeans
Barbie in jeans

Spijkerbroeken, ook hier in Nederland vaak jeans genoemd worden, zijn broeken die gefabriceerd zijn van de blauwe stof denim.
Oorspronkelijk ontworpen om in te werken, werden deze broeken in de jaren vijftig populair bij de jongeren. Tegen de jaren zestig, weet Barbie via Wikipedia, werd het dragen van jeans in de Verenigde Staten van Amerika algemeen geaccepteerd maar wel als vrijetijdskleding.


Ook Barbie droeg al een spijkerbroek in 1959 tijdens een vistochtje.
  Bekijk dit artikel in PDF-formaat Druk artikel af Verstuur artikel

Pas in 1960 werd het dragen van blue jeans als daagse kleding meer en meer geaccepteerd. Er werden jeans geproduceerd met de rits vanvoren voor zowel vrouwen als mannen. In de jaren zeventig werd de spijkerbroek steeds meer een kledingstuk dat in de kast hoorde te hangen. Tijdens de jaren tachtig en negentig werd de blue jeans de broek die je in bijna alle omstandigheden kon dragen.


Toch was Barbie in het begin nog niet zo’n grote fan. De eerste echte Jeans Barbie kwam pas in de winkel in 1981.
  Bekijk dit artikel in PDF-formaat Druk artikel af Verstuur artikel

Barbie weet dat de spijkerbroeken in de jaren vijftig populair werden bij de teenagers als een teken van rebellie tegen de gevestigde orde. Zo droeg James Dean een spijkerbroek in de film Rebel Without a Cause. Ook Elvis Presley trok de aandacht met zijn ‘drainpipes jeans’, een soort skinny jeans maar hoger in de taille. Het geschok van zijn in een strakke spijkerbroek gehulde heupen en benen werd ‘schokkend’ genoemd in die tijd.


Maar de jeanskleding van de Barbie uit 1988 is niet erg schokkend. Denim met roze kant.
  Bekijk dit artikel in PDF-formaat Druk artikel af Verstuur artikel

Toen Barbie zich ging interesseren voor de jeans, kwam zij opvallende informatie tegen op Wikipedia. Zo bleek het woord ‘blue jeans’ verbazingwekkend genoeg uit Frankrijk te komen. Het is een verbastering van het Franse ‘bleu de Gênes’ (letterlijk ‘het blauw van Genua’). Het blauw kwam door de kleurstof die gebruikt werd om de garens te kleuren, zoals dat gebeurde in de Italiaanse stad Genua.



In 1991 krijgt Barbie een setje jeanskleding.
  Bekijk dit artikel in PDF-formaat Druk artikel af Verstuur artikel

Barbie verneemt ook via Wikipedia dat tijdens de Renaissance en vooral tijdens de 16e eeuw denimbroeken steeds belangrijker werden. Deze werden verkocht via de haven van het Italiaanse Genua, ook de hoofdstad van de Republiek met dezelfde naam. Liggend aan zee richtte Genua zich vooral op vijanden die van over zee kwamen. De marine, een belangrijk onderdeel van de verdediging. wilde voor de soldaten broeken hebben die altijd gedragen konden worden. In regen en in zon.


Barbie krijgt in 1992 ook een kledingsetje voor in regen en zon.
  Bekijk dit artikel in PDF-formaat Druk artikel af Verstuur artikel

De marine van Genua wilde voor de soldaten broeken hebben die in elk weertype gedragen konden worden. Bovendien moesten de broeken aan de onderkant gemakkelijk opgerold worden om het dek te schrobben. De jeans werden echter gewassen door ze in grote netten achter het schip aan te slepen en ze daarna op het dek in de zon te laten drogen. Het zeewater en de zon deden de blauwe kleur verbleken.



In 1994 krijgt Barbie ook jeanskleding om te verbleken, het zogenoemde stonewashing.
  Bekijk dit artikel in PDF-formaat Druk artikel af Verstuur artikel

Barbie begrijpt dat het woord denim ook uit Frankrijk afkomstig is. Het is een afkorting van de oorspronkelijke benaming : serge de Nîmes (= keper van Nimes). In deze Zuid-Franse stad werd een soort katoen geweven met een schering die geverfd werd met de blauwe kleurstof indigo, terwijl de draden van de inslag wit waren. Deze stof werd door de familie André gebruikt voor kleding voor de veehoeders van de Camargue, de zogeheten gardianen.

In 1995 krijgt Barbie van Mattel een paar denim setjes, maar ook bekende modehuizen komen met jeanskleding voor haar aanzetten.
  Bekijk dit artikel in PDF-formaat Druk artikel af Verstuur artikel


Barbie komt verder bij Wikipedia te weten dat in het begin van de 19e eeuw de jeans weer opduikt in Amerika. Deze broeken van denim met wijd uitlopende pijpen werden gedragen op enkele schepen van de Amerikaanse marine. In een van de eerste beschrijvingen van uniformen voor zeelui in 1813 laat Commodore Stephen Decatur weten dat de mensen aan boord van 2 fregatten dit soort blauwe broeken droegen.

In 1996 is jeanskleding een soort schooluniform geworden, zoals Barbie laat zien. Maar ook als je gaat op chique, kan je denim dragen.
  Bekijk dit artikel in PDF-formaat Druk artikel af Verstuur artikel

In de tweede helft van de 19e eeuw werd de spijkerbroek populair bij de burgers. In 1847 emigreerde de Joodse Duitser Levi Strauss naar de Verenigde Staten. Daar begon hij voor de goudzoekers in Californië stevige broeken van zeildoek te maken. Deze broeken vielen erg in de smaak bij de gelukzoekers. Toen Strauss door zijn voorraad zeildoek heen was, stapte hij over op een sterke katoensoort, genaamd 'Serge de Nîmes' (keper uit Nîmes). Deze naam verbasterde al snel tot denim.


In 1997 is denim voor Barbie zo belangrijk, dat er verschillende outfits voor haar worden geproduceerd.
  Bekijk dit artikel in PDF-formaat Druk artikel af Verstuur artikel

Barbie was ook nieuwsgierig naar het waarom van de klinknagels bij spijkerbroeken. Zij las in Wikipedia dat in 1850 in Californië Levi Strauss spijkerbroeken met de naam ‘Levi’s’ begon te produceren. Een van zijn klanten was de kleermaker Jacob Davis. Nadat een van Davis’ klanten steeds te maken had met gescheurde jeans, kreeg hij het idee koperen klinknagels te gebruiken om bepaalde plekken te verstevigen.


In 1998 brengt Mattel in de collectie Fashion Avenue weer kledingsetjes voor Barbie uit. Ook hierbij zit denim kleding : de ‘Authentic Jeans’ serie.
  Bekijk dit artikel in PDF-formaat Druk artikel af Verstuur artikel

Volgens Wikipedia had de kleermaker Davis geen geld om een patent aan te vragen voor zijn idee om met klinknagels de spijkerbroeken te verstevigen. Daarom schreef hij jeansfabrikant Levi Strauss een brief met het voorstel samen te gaan werken. Strauss ging akkoord en op 20 mei 1873 kregen zij samen het Amerikaanse patent nr. 139,121.


In 1999 draagt Barbie weer jeanskleding van Mattel, zowel in de categorie Fashion Avenue Collection als in de goedkopere serie Jeans Fashions Collection.
  Bekijk dit artikel in PDF-formaat Druk artikel af Verstuur artikel

In het begin van de 20ste eeuw werden de spijkerbroeken in Amerika speciaal gedragen door de arbeiders. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de blue jeans in de fabrieken het uniform voor de gewone man/vrouw. De mannen droegen broeken met de rits vanvoren, de vrouwen hadden spijkerbroeken met de rits rechts.



In 2000 geeft Mattel Barbie weer de mogelijkheid om verschillende jeans kleding te dragen. Zowel bij de Fashion Avenue Collection als bij de serie Jeans Fashions.
  Bekijk dit artikel in PDF-formaat Druk artikel af Verstuur artikel

Kool-Aid is een bekend merk frisdrank in de Verenigde Staten van Amerika. Hoewel de soft-drink nu een goed verkopend produkt van het Amerikaanse voedselconcern Kraft Foods is, begon het allemaal wat eenvoudiger. In de beginjaren van de vorige eeuw kwam Edwin Perkins met zijn familie naar de Amerikaanse staat Nebraska. Gefascineerd door de chemie vond hij nieuwe produkten uit, zoals een siroop met de naam Fruit Smack, later ontwikkeld tot Kool-Aid.

In 1995 vraagt het Amerikaanse bedrijf Kraft aan Barbie of zij zich beschikbaar wil stellen voor het dragen van een jeans overall ter promotie van Kool-Aid en Wacky Warehouse.
  Bekijk dit artikel in PDF-formaat Druk artikel af Verstuur artikel

In 1969 gebeurde er van alles : de eerste mens landde op de maan, zo’n 450.000 mensen bezochten het historische Woodstock concert en in San Francisco opende het echtpaar Doris en Don Fisher hun eerste GAP-winkel. De naam GAP komt van ‘the generation gap’, een bekende term om de generatiekloof tussen de babyboomers (de mensen die net na de Tweede Wereldoorlog waren geboren) en hun ouders uit te drukken. Maar ook als : een gat in de markt (gap in the market).

In 1996 vraagt dit Amerikaanse modeconcern aan Mattel of er een Barbie is die gekleed wil gaan in GAP-kleding. Jeans Barbie ziet dat wel zitten.
  Bekijk dit artikel in PDF-formaat Druk artikel af Verstuur artikel